Fremstilling af
egyptisk fajance
I et forsøg på at kaste lys over det antikke Egyptens fajance fremstilling har geologer, konservatorer og arkæologer samarbejdet om et feltstudie i landsbyen Qourna ved Kongernes dal i det centrale Egypten. Det utraditionelle tværfaglige samarbejde har åbnet nye perspektiver og givet værdifuld ny viden om teknologi og kultur i oldtidens Egypten. I sommeren 1998 foretog undertegnede sammen med konservator Torben Sode
fra den kongelige samling på Rosenborg, en rejse til Egypten for
at studere fremstillingen af fajance (en salgs fin porøs lervare
med glasur red.) med henblik på en sammenligning med antik fajance.
Derved er der blevet opnået en indsigt i fajance fremstillingen
som kaster lys over en række problemstillinger, der berører
en del områder, bl.a. oldtidens infrastruktur, den umiddelbare fajanceteknologi
og geologi. Qourna blev sammen med en række andre landsbyer på Nilens
vestbred ved Luxor grundlagt i starten af det elvte dynasti til hvert
deres håndværk. Starten af det elvte dynasti er også
det tidspunkt i den ægyptiske historie, hvor det religiøse
center flytter fra området omkring Kairo til Luxor-området.
I mere end 2.500 år blev området brugt blandt andet til de
kongelige begravelser. Dygtige håndværkere menes at være
hentet fra det meste af den dengang kendte verden til disse landsbyer.
Landsbyerne har så levet et afsondret liv for at bevare hemmelighederne
om kongegravene. Dette har efterladt håndværkerne med et ry
for at være snu, uafhængige og hemmelighedsfulde. Det, der har haft vores særlige interesse, er de håndværkere, der arbejder med fajancefremstilling. Det er de samme mennesker, der arbejder med steatitskæring (steatit er det samme som talk; et blødt vandholdigt magnesiumsilikat mineral red.). At det er de samme mennesker, hænger blandt andet sammen med, at affaldsprodukterne fra steatitskæringen bruges i fajancen. Det hænger endvidere sammen med, at der anvendes den sammen komplicerede brændingsteknik til begge dele. De sidste par års studier har ændret vores opfattelse på
et væsentligt punkt. Det har indtil nu været den almindelige
opfattelse, at mange af råmaterialerne i antikken har måttet
importeres langvejs fra, muligvis fra Persien, hvor teknikken menes at
stamme fra. Formgivningen af figurer i dag foregår i forme, hvis lige er fundet
i en lang række udgravninger. Endvidere laves de såkaldte
mumie-perler ved at rulle fajancemassen omkring et risstrå, der
skæres i skiver på en række parallelle knivsblade og
derefter brændes. Et litteraturstudie har godtgjort, at der har været afsætning
for disse håndværkeres arbejde kontinuert op gennem historien.
Efter 1798 (Napoleons slag ved pyramiderne, der regnes for egyptologiens
fødselsdag) har en del af afsætningen tilsyneladende været
til vesteuropæiske museer. I efteråret 1999 foretog Undertegnede sammen med Geologen Anders Lie og geofysikeren Thomas Busk Espersen atter en rejse til område for at kortlægge adkomsten til råmaterialer i nærområdet. En nærmere beskrivelse af resultaterne af dette arbejde følger senere. For en geolog har råmaterialerne og den rent materiale-teknologiske
side af sagen naturligvis særlig interesse, men det, der har været
dette studies særlige force, er samarbejdet på tværs
af faggrænser. Arkæologer har arbejdet i området i to
hundred år, de følger en humanistisk tradition og har derfor
ikke haft øje for, at svaret på en del af deres spørgsmål
ligger for og under deres fødder. |